Inštrukcie

Ako nasledovať NFI protokol

V NFI stravovacom protokole, ktorý ste obdržali, sme potraviny nakombinovali tak, aby u Vás počas procesu trávenia vytvorili chemickú reakciu lipolýzy – odbúravanie tukov. Na to, aby NFI protokol fungoval tak, ako sme ho navrhli, je ale z Vašej strany nevyhnutné, aby ste ho nasledovali čo najpresnejšie. Počas nasledovania NFI protokolu:

  • nemôžete nič vynechať, z každej potraviny musíte skonzumovať aspoň minimálne množstvo;
  • nekonzumujte nič navyše (napr. ak paradajka nie je na pláne, nekonzumujte ju);
  • presne dodržiavajte poradie jednotlivých jedál. Nezamieňajte si obed s večerou a taktiež nezamieňajte jednotlivé dni. NFI protokol nasledujte presne v poradí, ako ho pre Vás vypracujeme.
Schéma znázorňujúca prácu v laboratóriu a vzájomné chemické reakcie látky A a B poukazuje na dôležitosť presného dodržiavania NFI protokolu. Len vtedy môže NFI protokol správne fungovať a pomáhať tak diabetikom 2. typu so stabilizáciou cukrovky a ľuďom s nadváhou s redukciou hmotnosti.
Množstvá
Obrázok s tromi taniermi s vegánskym jedlom, zoradenými sú podľa veľkosti od najäčšieho taniera po najmenší, znázorňuje, že pri nasledovaní NFI protokolu nezáleží na veľkosti porcií.

Pri nasledovaní NFI protokolu nepočítate kalórie ani sacharidové jednotky v prípade diabetikov. Všetky potraviny, pri ktorých sme neuviedli množstvo môžete konzumovať v množstve ako vám chutí.

Ryžu uvádzame v surovom stave a jedná sa o maximálne dovolené množstvo. Prosím konzumujte len množstvo, na aké ste zvyknutí – zásada je: na tanieri by mala byť ryža a zelenina maximálne v pomere 1:1, ideálne by zeleniny malo byť viac.

Jednotlivé chody si môžete rozdeliť aj na dvakrát. Len sa prosím držte zásady, že medzi prvým a posledným sústom chodu by nemali byť viac ako 2 hodiny. Napr. si môžete dať ľahšiu večeru o 17:30, ísť si zacvičiť a potom sa znovu navečerať o 18:45. Medzi jednotlivými chodmi (napr. medzi desiatou a obedom) by mala byť pauza minimálne jeden a pol hodiny.

Nie je dôležité množstvo potraviny (menej alebo viac), dôležité je, aby ste každú potravinu pri príprave jedla použili. Aj malé množstvo prírodnej látky v danej surovine stačí pre priebeh želanej chemickej reakcie a dosiahnutie maximálneho efektu NFI protokolu. Napríklad, ak je na stravovacom pláne pomaranč, stačí ak zjete aspoň jeden mesiačik, ak ho nevládzete zjesť celý. Ak by ste pomaranč celkom vynechali, prírodné látky v ňom obsiahnuté by sa nedostali do tela a chemická reakcia, ktorej výsledkom je vznik zlúčenín odbúravajúcich tuky, by neprebehla. Preto žiadnu zo surovín na NFI stravovacom pláne nesmiete vynechať, ak Vám nechutí, skonzumujte aspoň minimálne množstvo.

Čo nie je na pláne, NEKONZUMUJTE!

Niektoré potraviny inhibujú (spomaľujú), alebo úplne narušia naplánované chemické reakcie lipolýzy a v daný deň ich nesmiete konzumovať. Príkladom je citrón alebo petržlenová vňať, niektoré dni sme ich zaradili do plánu, ale iné dni sme v pláne zvýraznili : ŽIADNY CITRÓN POČAS CELÉHO DŇA! Samozrejme, nemôžeme v pláne vypísať všetky možné kombinácie inhibítorov alebo látok, ktoré by mohli úplne prerušiť danú chemickú reakciu, preto sa, prosím, riaďte pravidlom:

Ak sme niečo na NFI stravovacom pláne neuviedli, nesmiete to konzumovať!

Poradie jedál

Poradie dní v NFI protokole musíte tiež presne dodržiavať. Napríklad avokádo, ktoré skonzumujete v pondelok má dodať telu špecifické látky, potrebné na katalyzovanie (urýchlenie) chemickej reakcie medzi inými dvomi zložkami potravy, ktoré sú súčasťou NFI plánu v utorok.

Čas, kedy počas dňa konzumujete jednotlivé jedlá, je tiež dôležitý a to z rovnakého dôvodu. Látky, ktoré skonzumujete v surovinách počas obeda potrebujú byť dostatočne strávené, aby boli k dispozícii a mohli katalyzovať reakciu medzi potravinami, ktoré zjete večer.

Čas konzumácie jedál

Čas, kedy budete konzumovať raňajky, obed či večeru pre účely NFI nie je podstatný. Obed si môžete dať aj o 15:00 a večeru o 21:00, ak Vám to vyhovuje. Dôležité je len, aby ste dodržali presné poradie jedál, nezamieňajte si obed s večerou, nekonzumujte olovrant za večerou a podobne. V prípade nočnej smeny si všetko posuňte v súlade s Vašim pracovným dňom. Dôležité je dodržiavať minimálne časové rozostupy medzi jednotlivými jedlami, počas ktorých nič nekonzumujete a dodržiavate pitný režim:

  • medzi raňajkami a desiatou minimálne jeden a pol hodiny (ideálne dve),
  • medzi desiatou a obedom minimálne jeden a pol hodiny,
  • medzi obedom a olovrantom minimálne jeden a pol hodiny (ideálne dve),
  • medzi olovrantom a večerou minimálne jeden a pol hodiny.

Každý chod skonzumujte v priebehu dvoch hodín (ráta sa od prvého po posledné sústo).

Potravinová alergia VS potravina mi nechutí
Obilné klasy v červenom preškrtnutom pruhu znázorňujúce prípadné potravinové alergie, ktoré je potrebné nahlásiť pred vytvorením NFI protokolu

S každou výlukou potraviny sa komplikuje výpočet reakcií lipolýzy a celkový proces odbúravania tukov môže trvať dlhšie. Ak dokážete konzumovať potraviny aspoň v ich minimálnom množstve (napr. 1PL avokáda, 3 mesiačiky pomaranča), prosím neuvádzajte dané potraviny ako alergiu. Ak Vám nejaká potravina spôsobuje alergickú reakciu, nekonzumujte ju vôbec a okamžite nás kontaktujte ohľadne úpravy Vášho protokolu.

NFI protokol NIKDY neobsahuje mlieko a mliečne výrobky. Alergiu na laktózu nemusíte uvádzať.

Pečivo
Celozrnná žemlička posypaná sezamovými a ľanovými semienkami. Ilustračný obrázok pre popis použitia pečiva počas nasledovania NFI protokolu, individualizovaného protokolu pre liečbu cukrovky 2. typu.

Pečivo uvádzame na NFI protokole len zriedka a nikdy nie je súčasťou naplánovaných chemických reakcií lipolýzy. Ak môžete, vždy je ho lepšie úplne vynechať a namiesto neho konzumovať viac uvedenej zeleniny. Väčšinou  na NFI protokole uvádzame celozrnnú žemličku s humusom a pri nej uvádzame aj hrubostennú papriku určitej farby.

Ak sa rozhodnete pečivo konzumovať, pri jeho výbere je jediné obmedzenie, aby nebolo z bielej múky.

Oleje

Oleje používajte pri príprave jedál v minimálnom množstve, ideálne vôbec. Nepoužívajte olivový olej, ak musíte, len repkový alebo kokosový. Z času na čas ich uvádzame na NFI protokole, ale nikdy nie sú súčasťou chemických reakcií. Môžete ich úplne vynechať. Ak ich použijete, nie viac ako štvrtinu čajovej lyžičky.

Pri príprave polievok je ideálne karamelizovať cibuľku bez oleja (na sucho):
Hrniec s kovovým dnom zahrievajte na strednom plameni. Správnu teplotu testujte tak, že každých 5 – 8 sekúnd kvapnite do hrnca veľkú kvapku vody. Zo začiatku voda tvorí malé bublinky, až začne prudko bublať a tvorí paru. Potom sa zrazu začne rozprskávať a začne cirkulovať po panvici ako malé guľôčky ortuti. Ukazovateľom správnej teploty hrnca je, keď sa vytvorí jedna veľká cirkulujúca guľka a len máličko malých. Ak sa veľká guľka rozpadne na množstvo malých guliek, panvica je príliš vyhriata a treba ju schladiť.
Keď hrniec dosiahne správnu teplotu, utrite testovaciu guľku vody servítkou, karamelizácia totiž nenastane vo vlhkom prostredí. Pridajte nakrájanú cibuľu a dobre miešajte. Na dne hrnca sa začne vytvárať želateľný hnedastý povlak. Miešajte, kým nedosiahnete požadované zafarbenie. V tomto momente pridajte cesnak, ak je súčasťou receptu. Premiešajte len na pár sekúnd a okamžite pridajte vriacu vodu alebo zeleninový vývar v množstve, ako keby ste pražili len na vode. Pokračujte v miešaní, kým cibuľka nebude sklovitá.

Rastlinné nápoje (sójový a mandľový)
Sójový nápoj, mandľový nápoj

Rastlinné nápoje bývajú v NFI protokole na raňajky pri príprave ovsených vločiek. Počas nasledovania NFI protokolu môžete používať  sójový, mandľový, ovsený, ryžový. V žiadnom prípade nepoužívajte na raňajky kokosový rastlinný nápoj. Pri kúpe nezáleží na výrobcovi nápoja, ale dajte si pozor, aby ste si zakúpili nápoj bez pridaného cukru – NO SUGARS (väčšinou majú oranžový alebo červenkastý obal). Po ukončení NFI si vyberte rastlinný nápoj podľa vašej chuti.

Ak si zakúpite nápoj fortifikovaný vitamínom B12 (napr. značka Alpro), neprihrievajte ho v mikrovlnke. Mikrovlnné vlnenie ničí 30-40% vitamínu B12. Vhodnejšie je nápoj pred použitím vybrať z chladničky a nechať ohriať pri izbovej teplote alebo trošku zohriať na variči.

Môžete si zakúpiť aj inú značku (TESCO, Liddle, Kaufland …), prípadne si rastlinný nápoj pripraviť sami doma. V tomto prípade odporúčame aspoň raz do týždňa užiť vitamín B12 v tabletkovej forme.

Mandľový a sójový nápoj môžete počas NFI protokolu ľubovoľne zamieňať, aby vám neostávali otvorené balenia. Množstvo rastlinného nápoja, ktoré na raňajky konzumujte nie je nijak obmedzené.

Čaje
Citrónový čaj

Niektoré kúpne čaje obsahujú pridané ,,skryté“ cukry, ktoré je medzi uvedenými ingredienciami na obale veľmi ťažko rozoznať, ak nemáte chemické vzdelanie. Ako prevenciu preto sáčkové čaje neodporúčame.

Citrónový čaj: Pre NFI chemické reakcie lipolýzy využívame kyselinu citrónovú, ktorá je v čerstvých citrónoch a lepšie reaguje v teplom prostredí. Ideálne odporúčame len vyžmýkať čerstvý citrón do teplej vody (nie vriacej). Citrónový čaj MUSÍTE piť len vtedy, keď Vám to v pláne uvedieme. NESMIETE ho piť ak na pláne nie je.

Bylinkové čaje: uvádzame ich na NFI protokole len na spestrenie pitného režimu. Môžete a nemusíte ich piť. Odporúčame diabetický čaj z lekárne. V žiadnom prípade počas nasledovania NFI protokolu nepoužívajte mätový.

Ovocné čaje: uvádzame ich na NFI protokole len na spestrenie pitného režimu. Môžete a nemusíte ich piť. Odporúčame čaje červenej farby – lesné ovocie, jahoda, malina. V žiadnom prípade počas nasledovania NFI protokolu nepoužívajte jablkový so škoricou.

Zelený a čierny čaj: Počas nasledovania NFI protokolu ich prosím nepite. Obsahujú kofeín, ktorý podobne ako káva narúša naplánované chemické reakcie lipolýzy. Ak ste na ne zvyknutý a neviete sa ich vzdať, prosím požiadajte nás e-mailom aby sme Vám ku konkrétnemu NFI protokolu tieto čaje dopočítali. Odpoveď môže byť napr.: Zelený čaj si môžete zaradiť ráno v dni 2,5,7,9,12 a poobede v dni 1,3,8,13. S každým novým NFI protokolom treba prehodnotiť aj dni, v ktoré môžete piť čaje s obsahom kofeínu.

Káva
Ilustračný obrázok šálky kávy so srdiečkom z peny služi na vysvetlenie pitia kávy počas nasledovania NFI protokolu, špeciálneho jedálnička vytvoreného pre remisiu a stabilizáciu cukrovky 2. typu a pre redukciu hmotnosti ľudí s nadváhou.

Počas nasledovania NFI protokolu nepite kávu a alkoholické nápoje.
Ak sa kávy naozaj neviete vzdať, prosím požiadajte nás e-mailom aby sme Vám ku konkrétnemu NFI protokolu kávu dopočítali. Odpoveď môže byť napr.: Kávu si môžete zaradiť ráno v dni 2,5,7,9,12 a poobede v dni 1,3,8,13. S každým novým NFI protokolom treba prehodnotiť aj dni, v ktoré môžete piť kávu.

Dodržujte predpísanú farbu potravín
Papriky - červená, žltá, zelená

V rámci NFI protokolu používajte len hrubostenné papriky červenej, žltej a zelenej farby (tzv. trikolóra). Zafarbenie paprík podmieňuje ich rozdielne chemické zloženie. Ak je na NFI protokole (NFI diéte) uvedená zelená paprika, prosím nekonzumujte červenú či žltú. Dodržanie predpísanej farby papriky je nesmierne dôležité pre správny priebeh naplánovanie chemickej reakcie lipolýzy.
Niekedy uvádzame v NFI protokole,,paprika ľubovoľnej farby“, vtedy odporúčame použiť zostávajúce farby z chladničky.

Počas NFI protokolu prosím nepoužívajte slabozelenú podlhovastú papriku, tá sa označuje ako ,,paprika biela“ a neobsahuje chemické látky potrebné na dosiahnutie naplánovanej reakcie lipolýzy.
Podobne je to aj s červenou podlhovastou paprikou nazývanou ,,kapia paprika“. Počas NFI protokolu ju prosím nepoužívajte.

Jablká

Tak ako sme popisovali vyššie, v prípade hrubostennej papriky, farba je rozhodujúca aj v prípade jabĺk. Rozlišujte prosím červené a zelené (žlté) jablko. Odroda jablka nie je podstatná, len jeho farba.

Ak farbu jablka v protokole nešpecifikujeme, zvoľte si jablko podľa svojej chuti.

červená a žltá cibuľa

Aj v prípade cibule postupujte rovnako. Rozlišujte prosím červenú a klasickú žltú cibuľu.

Niekedy je na NFI protokole „biela cibuľa“, prosím použite klasickú žltú (jedná sa len o doslovný preklad z angličtiny).

Výživové doplnky a lieky
Rôzne lieky a tobolky zelenej, ružovej, žltej, bielej a hnedj farby na bielom podklade sú ilustračným obrázkom pre vysvetlenie, či je potrebné počas NFI protokolu potrebné užívať výživové doplnky.

NFI protokol je nutrične vyvážený a počas jeho nasledovania nepotrebujete užívať výživové doplnky. Ak nepoužívate rastlinný nápoj fortifikovaný vitamínom B12, po mesiaci stravovania sa podľa NFI protokolu odporúčame doplniť B12 v tabletkovej forme.

Bez ohľadu na to, či nasledujete NFI protokol, alebo nie, odporúčame dopĺňať vitamín D hlavne počas zimných mesiacov.

Akékoľvek lieky alebo výživové doplnky, ktoré vám predpísal/odporučil lekár, prosím užívajte naďalej. O ich prípadnej redukcii až úplnom vysadení sa vždy poraďte s lekárom, ktorý ich predpísal/odporučil.

Prerušenie (dovolenka, rodinné oslavy)
Ilustračný obrázok piesočnatej pláže, paliem a tyrkysového mora znázorňuje dovolenku. Návod, ako postupovať pri nasledovaní NFI protokolu počas dovolenky.

Každé porušenie NFI protokolu ovplyvní vznik naplánovaných chemických reakcií. Tým, že pre Vás naplánujeme všetko v presnom poradí, ak by ste išli len na pracovný obed s klientom, naruší to naplánované reakcie lipolýzy. Ideálne nasledujte NFI protokol (diétu) v jednom kuse, ale samozrejme to nie je vždy možné. Ako teda „minimalizovať škody“ a pokračovať v NFI?

1-dňové prerušenie: Takéto krátkodobé prerušenie sa asi prihodí každému, či už sa v NFI protokole pomýlite a niečo zabudnete, alebo pôjdete na svadobnú hostinu. Počas prerušenia sa snažte konzumovať jedlá na rastlinnej báze. Ak sa budete musieť rozhodovať medzi mäsom a syrom či smotanou, vyberte si radšej červené mäso. Nasledujúci deň sa vráťte v NFI protokole o 3 dni naspäť a potom pokračujte normálne. To znamená, že ak ste porušili na deň 8, začnite znovu nasledovať deň 5 a pokračujte normálne.

Týždňová dovolenka: Tu platí to isté čo pri krátkodobom prerušení. Pre inšpiráciu ako sa počas dovolenky stravovať si prečítajte sekciu „Po ukončení NFI protokolu“. Tým, že sa jedná o dlhodobejšie prerušenie, prosím vráťte sa aspoň o 7 dní naspäť. To znamená, že ak ste cestovali na dovolenku na deň 6, začnite znovu nasledovať od dňa 13 vášho predchádzajúceho NFI protokolu.

Sledujte si svoju hmotnosť
Ilustračnný obrázok bosých nôh stojacich na bielej digitálnej váhe znázorňe ako si sledovať hmotnosť počas nasledovania NFI protokolu, ktorý je určený pre diabetikov 2. typu a ľudí s nadváhou.

Pre výpočet NFI protokolu je dôležité uviesť čo najpresnejšiu hmotnosť. Prosím, vážte sa vždy ráno na lačno a bez oblečenia.
Počas nasledovania NFI stravovania (NFI diéty) sa prosím nevážte denne. Výkyvy hmotnosti hore-dole sú normálne kvôli zadržiavaniu vody, či nepravidelnej stolici. Ideálne je vážiť sa každých 6 dní. Na deň 12 nám prosím zašlite aktuálnu hmotnosť potrebnú pre prípravu ďalšieho NFI protokolu.

Rýchlosť úbytku hmotnosti závisí od počiatočnej váhy a od toho, či sa NFI protokol kombinuje s cvičením. U niekoho, kto necvičí, to bude 1,5-2,5 kg týždenne a u aktívneho športovca to môže byť aj 2,5-3,5 kg do týždňa.

U ľudí s obezitou nie je nezvyčajné schudnúť aj 5-9kg za týždeň. V prípade NFI protokolu takáto výrazná strata hmotnosti nie je nebezpečná, nakoľko NFI protokol nie je kaloricky obmedzený a je nutrične vyvážený. V prvých týždňoch je strata hmotnosti výraznejšia, nakoľko sa uvoľňuje aj zadržaná voda.

Sledujte si glykémie
Modrý glukomer Countour TS je ilustračným obrázkom znázorňujúcim dôležitosť sledovania hladín glykémií počas nasledovania NFI protokolu.

U diabetikov užívajúcich antidiabetickú liečbu (metformin, inzulín …) je dôležité si merať glykémie pravidelne, aby počas nasledovania NFI protokolu nedošlo k hypoglykémii. Glykémie si merajte zásadne len PRED jedlom, nie po. Robte si presné záznamy pre diabetológa a tiež pre NFI tím.

V prípade hypoglykémie počas nasledovania NFI protokolu odporúčame konzumovať banán.

Pri správnom nasledovaní NFI protokolu budete pozorovať pokles glykémií veľmi skoro. Typicky medzi siedmym a desiatym dňom nasledovania NFI protokolu. Bezodkladne MUSÍTE kontaktovať svojho diabetológa ohľadne redukcie antidiabetickej liečby, aby nedošlo k hypoglykémii. Nie je potrebné diabetológa navštíviť osobne, stačí telefonický rozhovor. Každý diabetológ na Slovensku už má skúsenosti s NFI protokolom.

Sledujte si krvný tlak

Ak užívate tabletky na vysoký tlak alebo akékoľvek tabletky súvisiace s činnosťou srdca, pravidelne si merajte krvný tlak. Po niekoľkých týždňoch na NFI protokole Váš tlak výrazne klesne. Prosím, kontaktujte svojho kardiológa ohľadne redukcie liečby.

Podobne je to aj s tabletkami na zníženie cholesterolu, ktoré určite už po pár týždňoch nebudete potrebovať.

V protokole je na obrázku potravina, ktorá nie je v texte

To, čo uvedieme v texte MUSÍTE konzumovať aspoň v minimálnom množstve, potravina na obrázku je voliteľná. Takýmto spôsobom sme sa snažili zaradiť do NFI protokolu viac flexibility. Ak je na obrázku potravina, ktorá nie je v texte, je len na Vás či ju budete konzumovať alebo ju vynecháte.

V protokole sú na obed/večeru dve jedlá

Ak na NFI protokole uvedieme dve hlavné jedlá (napr. cestoviny a plnená paprika), prosím, vyberte si jedno z nich, ktoré preferujete. Oba obsahujú chemické látky, ktoré potrebujeme pre reakciu lipolýzy.

Poznámka: ak je v protokole polievka a hlavné jedlo, prípadne hlavné jedlo a šalát, prosím, konzumujte oboje.

— Prečo NFI? —

Citát od Hippokratésa na hlavnej stránke NFI protokolu "Nech jedlo je vaším liekom a liek je vaším jedlom".

Už Hippocrates, otec medicíny, pred naším letopočtom vedel že strava ktorú konzumujeme môže naše ochorenia spôsobiť, ale ich aj vyliečiť. NFI protokol je toho priamym dôkazom. Vyskúšajte aspoň dva týždne. Vaše telo Vám bude za to vďačné.

Pred a po NFI

Janka Brezinová - NEDU Ľubochňa
Janka Brezinová - NEDU Ľubochňa
Peter P. (Prvý NFI pacient)
Peter P. (Prvý NFI pacient)
Marta Matisová pred a po NFI protokole
Marta Matisová pred a po NFI protokole